ویدیو خلاصه بازی النصر و الوحده عربستان| آتش بازی رونالدو و یاران نتیجه و ویدیو خلاصه بازی اینترمیلان و ساسولو| اولین شکست قهرمان! حرف اوسمار در پرسپولیس خریدار ندارد بیرانوند همچنان احتیاط می کند طالقانی: کشتی خراسان باید اصلاح و ترمیم شود نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی آرسنال و بورنموث در لیگ انگلیس | توپچی‌ها منتظر لغزش سیتی بازیکنان استقلال راضی از جدایی خطیر| بازگشت آرامش به قلب استقلال؟ جریمه سنگین کمیته انضباطی برای هوادار خاطی سپاهان پخش زنده بازی رئال مادرید و کادیز در لالیگا (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تیرحامیان مدیران امتحان پس داده استقلال به سنگ خورد حجازی: ۵ فینال پیش روی استقلال باقی مانده دستور وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال برای بررسی توهین به بانوان در ورزشگاه‌ها مالک باشگاه نساجی برای شکست پرسپولیس پاداش ویژه تعیین کرد نساجی، حریف مورد علاقه پرسپولیس! سردار را نه رم می‌خواهد نه لورکوزن | مقصد بعدی آزمون کجاست؟ تاریخ و ساعت بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس | کلوپ به دنبال اعاده حیثیت بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان
سرخط خبرها

«پرچم داری» از ریو تا توکیو| نعمتی، ورزشکار الهام‌بخش ایرانی

  • کد خبر: ۷۳۲۷۸
  • ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
«پرچم داری» از ریو تا توکیو| نعمتی، ورزشکار الهام‌بخش ایرانی
زهرا نعمتی، بانوی ورزشکار الهام بخش باردیگرپرچم دار کاروان ایرانیان شد.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ زهرا نعمتی به‌عنوان یکی از پرچم‌داران کاروان اعزامی به بازی‌های پاراالمپیک توکیو ۲۰۲۰ انتخاب شد. طبق درخواست کمیته برگزاری بازی‌های توکیو ۲۰۲۰، همه کشور‌های شرکت‌کننده باید یک خانم و یک آقا به‌عنوان پرچم‌دار کاروان معرفی کنند. براین‌اساس، در جلسه هیئت‌رئیسه و اجرایی کمیته ملی پاراالمپیک و پس از قرعه‌کشی میان گزینه‌های مدنظر، درنهایت زهرا نعمتی، ملی‌پوش تیم تیراندازی باکمان، و نورمحمد آرخی، ملی‌پوش تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان، به‌عنوان پرچم‌داران کاروان ایران در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ معرفی شدند.


در بخش بانوان زهرا نعمتی، ساره جوانمردی و الناز دارابیان نامزد بودند که پس از قرعه‌کشی درنهایت نعمتی انتخاب شد تا پرچم‌دار ۶۰ ورزشکار پاراالمپیک دیگر در این رقابت‌ها باشد. نعمتی یک‌بار دیگر نیز پرچم‌داری را تجربه کرده بود و حالا دومین‌بار قرار است نماینده کاروان باشد.


پرچم‌داری نعمتی در المپیک ۲۰۱۶

یکی از لحظات برتر ورزش معلولان در سال ۲۰۱۶ به پرچم‌داری زهرا نعمتی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو اختصاص داشت. او اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ بود که توانست هم در المپیک و هم در پاراالمپیک سهمیه کسب کند. در المپیک ریو۲۰۱۶ او با تصمیم کمیته ملی المپیک به‌عنوان پرچم‌دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی۲۰۱۶ انتخاب شد. نعمتی اولین ورزشکار معلول است که پرچم کشورش را در تاریخ بازی‌های المپیک حمل می‌کند و همچنین پس از لیدا فریمان، دومین بانوی ایرانی حمل‌کننده پرچم کشور ایران در المپیک محسوب می‌شود.


نعمتی دراین‌باره گفته بود: اینکه من تنها ورزشکار پاراالمپیک بودم که توانستم در بازی‌های المپیک به‌عنوان پرچم‌دار حضور داشته باشم، برایم افتخار است. این مسئله باعث تغییر افکار بسیاری از مردم در جهان شد که با وجود چالش‌هایی که ما معلولان داریم، می‌توانیم همه‌چیز را ممکن کنیم.

 

او با اشاره به اینکه بسیاری از مردم انتظار نداشتند شاهد دیدن یک زن ویلچرنشین به‌عنوان حامل پرچم ایران در افتتاحیه المپیک باشند، ادامه داد: آن لحظه برای دنیا سورپرایز بود. من همیشه از سورپرایزکردن مردم لذت می‌برم. نمایندگی کشور به‌عنوان یک پاراالمپیکی پیامی مهم را به جهان فرستاد؛ آن پیام مهم این بود که یک ورزشکار پاراالمپیکی می‌تواند سهمیه حضور در المپیک و رقابت با ورزشکاران سالم و نخبه را کسب کند و همچنین به‌عنوان حامل پرچم کشورش نیز حضور داشته باشد. من خیلی خوش‌حالم که این پیام با حضور من در بازی‌های المپیک به دنیا فرستاده شد.


شانس پرچم‌داری برای ۵ بانوی دیگر

هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تصویب کرد که هر کشور یک پرچم‌دار مرد و یک پرچم‌دار زن، به‌طور مشترک، در افتتاحیه بازی‌ها داشته باشد. کمیته بین‌المللی المپیک همه کشور‌ها را تشویق می‌کند که از این فرصت استفاده کنند. ایران فقط صمد نیکخواه بهرامی را به‌عنوان پرچم‌دار انتخاب کرده بود و در شرایطی که مسئولان ورزش ایران بار‌ها به برابری جنسیتی تأکید کرده‌اند، این انتظار وجود دارد که این موضوع را درباره پرچم‌دار هم عملی کنند و یک پرچم‌دار زن هم انتخاب کنند تا مانند دیگر کشور‌ها به این درخواست کمیته بین‌المللی المپیک عمل کرده باشند.


پس از توصیه کمیته بین‌المللی المپیک برای معرفی ۲ پرچم‌دار از سوی کشور‌ها و همچنین توجه به عدالت جنسیتی، احتمال دارد یک پرچمدار زن از بین ۱۰ بانوی المپیکی ایران انتخاب شود و در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشد. احتمال دارد که از بین تیراندازان بانو، فاطمه کرم‌زاده، نجمه خدمتی، آرمیتا صادقیان و هانیه رستمیان و از تکواندوکاران ناهید کیانی، یک نفر به‌عنوان پرچم‌دار دوم کاروان ایران معرفی شود.


احتمال کسب یک سهمیه دیگر در بخش بانوان

مهین فرهادی‌زاد، معاون ورزش بانوان وزارت ورزش‌وجوانان، نیز گفته است: احتمال دارد یک سهمیه دیگر در المپیک به‌نام بانوان ایران ثبت شود، هرچند با کسب ۱۱سهمیه قبلی برای نخستین‌بار این تعداد بانوی ورزشکار راهی المپیک می‌شوند و امیدوارم شاهد عملکرد موفق بانوان ایرانی باشیم.


او تصریح کرد: تاکنون در رشته‌های تیراندازی، دوومیدانی، تکواندو، کاراته، قایق‌رانی، وزنه‌برداری و بدمینتون موفق به کسب سهمیه شده‌ایم و ۱۱بانوی کشورمان در آوردگاه المپیک باید به‌مصاف رقبای خود بروند، اما احتمال دارد یک سهمیه دیگر نیز به بانوان کشورمان در رشته کاراته اضافه شود و هم‌اکنون مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون کاراته درحال بررسی این موضوع هستند. تاکنون ۶۸سهمیه برای ورزش ایران ثبت شده که از این تعداد ۱۱سهمیه به بانوان اختصاص یافته و ۵۷سهمیه دیگر در رشته‌های تیمی یا انفرادی آقایان به‌دست آمده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->